Routes

Reuzensmulroute

Wandelroute vanuit Gilze-Rijen (6,0 km)

Oogsttijd: april - februari

Ingrediënten: meidoornbessen, hazelnoten, bramen, dovenetelbloem (wit), gewone brem, lijsterbessen, look-zonder-look, mispels, rozenbottel, teunisbloem, walnoten

Startpunt

U kunt parkeren op het parkeerterrein van het speelbos. Komt u met OV, neem dan lijn 131 Breda-Tilburg, bushalte Nerhoven.

De wandeling start bij het bordje Speelbos Gilze (Nerhoven, Gilze-Rijen).

Heeft u een GPS-apparaat met de juiste app (bijv. Topo GPS) dan kunt u via deze link het kaartje downloaden. Ook kunt u de folder downloaden.

Routebeschrijving

Deze route leidt u langs verrassende, natuurrijke plaatsen tegen de kern van Gilze.

Vanaf de parkeerplaats loopt u terug naar de weg , ga rechtsaf (RA) loop rechtdoor (RD) tot het bord Speelbos Gilze hier gaat u RA. Volg de houten reuzenvoeten, die u naar het Speelbos leiden

Komt u met het openbaar vervoer dan is de start RA en een klein stukje RD als u vanuit het dorp Gilze bent gekomen of LA (een stukje terug) als u vanaf Rijen komt

Vanaf begin mei groeit er aan het begin van de route volop look-zonder-look. Geef uw salade een lekkere kruidige uiensmaak met een handvol blaadjes van deze mooie plant. Het pad wordt omlijst door een soortenrijke houtopstand, waar u later in het jaar onder meer een enkele wilde kers maar ook lijsterbessen voor bv een smakelijke Veluwse lijsterbescompote kunt vinden.

Bij het welkomstbord van het Speelbos volgt u de voet RA. Bij de eerste gelegenheid LA loopt u de speelheuvel op.

Het Speelbos Gilze is een openbaar bos waarin spelen centraal staat.

De doelgroep bestaat uit kinderen tot circa 14 jaar en hun ouders. In het bos zijn spelelementen gerealiseerd, met bewegen, sport en spel enerzijds en natuurbeleving en –educatie anderzijds als uitgangspunten. Het Speelbos wordt beheerd en onderhouden door de Stichting Speelbos Gilze. Door het jaar heen organiseert zei activiteiten in het speelbos. Lees meer op de website van het Speelbos en op de facebookpagina.

Ook kunt u zien wat er waar allemaal geplant is.

Aangekomen bij de grote zandbak volgt u het pad LA.

Bent u met kinderen of kleinkinderen gekomen, dan zult u uw route zeker even moeten vertragen want het speelbos nodigt uit tot spelen. Overigens staan hier banken en is er een grote picknicktafel.

Volg het slingerende paadje totdat u op de grote zandpad komt. Hier LA. Op het kruispunt aangekomen gaat u schuin RD tussen de twee reuzenboomstronken door. U bereikt nu een speelweide met reuzendoolhof en het smulbos met vlonderpad (aanleg maart 2016 tijdens boomplantdag).

Het smulbos biedt jong en oud een unieke gelegenheid kennis te maken met groei en bloei van verschillende fruit soorten. Heeft u ooit een mispel oftewel 'rot appeltje' geproefd? De vrucht van de mispel eet u als ze zacht is. Je ‘slurpt’ de vrucht als het ware uit de opengebroken schil. Ze smaakt naar appelmoes! Naast deze herfstvrucht geniet je hier in de zomer van overheerlijke bessen. Pluk en eet ze recht van de struik of neem er wat mee naar huis voor een fruitsalade of bowl.

Vanaf het vlonderpad loopt u RD en bereikt u de rand van het bos. Steek de kruising RD over.

Aan uw rechterhand komt u langs een open stukje terrein met een kruidenrijke begroeiing. U vind hier bv teunisbloem, de mooie gele bloemen zijn lekker om te vullen met geitenkaas of monchou die je lekker kruidt. De kleinere gele bloemen van de brem zijn te plukken voor een salade maar ook witte dovenetelbloemetjes zijn een lekkere aanvulling in een salade.

Het eerste paadje LA en vervolgens het eerste pad RA u volgt het pad langs het water.

Deze plas is in de jaren 70 ontstaan na zandwinning voor de aanleg van de A58.De plas is geheel bestemd voor de natuur.

U blijft de oeverlijn volgen tot het bord hole 10. (Dit deel van de oever is bij tijd en wijle in gebruik van Hotel van der Valk voor voetgolf) Hier gaat u beetje RA via een paadje het bos in en een zandheuvel over. Op de kruising gaat u RA. U hebt nu het pad bereikt van het begin van de route. Loop het bospad af en ga RA.

Loop door naar de rotonde. Bij de rotonde gaat u onder het viaduct door en RA (Nerhovensestraat) Loop RD. Wanneer de weg een bocht naar links maakt gaat u niet met de bocht mee maar RD. Vervolgens gaat u de 1e straat RA. Bij een T bocht RA.

Straat uit lopen en LA doorsteek maken naar het pad wat u langs het water van de Warande voert. Ga RD. Aan uw linkerhand het water, rechts de geluidswal.

De wal kent een gevarieerde aanplant. Op verscheidene plekken is het goed bramen en rozenbottels plukken.
U kijkt uit op de oeverzwaluwwand. In het voorjaar nestelen de vogels in de holen van de wand en kunt u ze af en aan zien vliegen. Aan de zijkant is een vleermuizenkelder gebouwd. Deze beestjes laten zich overdag niet zien, zij zijn in de avondschemering actief aan het jagen op insecten. Meer informatie kunt u lezen op het informatiebord dat zich aan de overzijde van de plas bevindt.

Blijf het pad langs het water volgen.

Een stukje na de oeverzwaluwwal treft u aan uw rechterhand veel hazelaarstruiken. Raap in de herfst wat lekker hazelnoten voor bijvoorbeeld hazelnootkoekjes of hazelnootnougat. Weer wat verder staan veel meidoornstruiken. In mei geniet u van de mooie bloesem. De bloemetjes kunt u eten maar laat ze liever hangen om straks te genieten van de bessen! Rauw zijn ze niet zo lekker maar met een beetje moeite u maakt er de heerlijkste meidoornbessnoepjes van. Vlak voor de parkeerplaats staat een aantal notenbomen. Ze dragen volop vrucht en zijn nog niet erg groot, zodat u wellicht wat groene walnoten kunt plukken om op het zuur te zetten. Een vers van de boom gevallen noot kun je onderweg oppeuzelen maar enkele stukjes door een salade is natuurlijk ook niet te versmaden.

Bij de parkeerplaats aangekomen ziet u aan uw rechterhand Siertuin D’n Overkaent (ingang verderop om de hoek).

D’n Overkaent is een siertuin met zo’n 2000 verschillende vaste planten. Het is tevens een proeftuin. De tuin is privé maar toch openbaar. Na de gevraagde vergoeding in de bus te hebben gestopt kunt u op eigen gelegenheid de tuin bezichtigen. Bij de ingang vindt u de nodige informatie.

Bij de parkeerplaats volgt u het pad LA tussen de grote en de kleine plas door. Verderop RA om de kleine plas heen. Verderop LA en RD om terug te keren naar het viaduct en de rotonde. Na de rotonde rechts volgen terug naar de parkeerplaats of bushalte.

Deze route is samengesteld door het Brabants Landschap in samenwerking met Stichting speelbos Gilze

Let op! Pluk en verzamel met respect, liefde en gezond verstand. Niet langs drukke wegen en plekken waar met bestrijdingsmiddelen wordt gespoten. Respecteer andermans eigendommen, volg aanwijzingen van de grondeigenaar of boswachter op en pluk met mate: alleen voor eigen gebruik en dus niet voor commerciële doeleinden. Laat altijd wat staan, hangen of groeien voor mensen en dieren die na jou komen. Gebruik een goed geïllustreerde flora of raadpleeg het internet als je planten en paddenstoelen nog moet leren kennen. Bij twijfel over de planten, bessen en paddenstoelen: laten staan!

De inhoud van de routebeschrijving en de bijbehorende recepten vallen geheel onder de verantwoordelijkheid van de samensteller van deze route.

print route print route
wandelroute Wandelroute vanuit Gilze-Rijen (6,0 km)