Routes

Kom roeken en pruven in Echten (B)

Wandelroute vanuit Echten (7,9 km)

Oogsttijd: het hele jaar

Ingrediënten: paardenbloemenbloesem, bramen, brandnetel, hondsdraf, paardenbloemblad, vlierbessen, weegbree, klaver, klaverblad, kleefkruid

Startpunt

’t Huus met de Belle. Zuidwolderweg 2a, Echten

Routebeschrijving

Overal op de route kunt u kruiden verzamelen voor een wilde pannenkoek en in augustus/september kunt u onderweg bramen en vlierbessen plukken voor een lekkere jam.

Vanaf de plaggenhut het smalle asfaltweggetje volgen richting paardenhandel Zoer.

Na ongeveer 1,5 km voorbij Zoer, bij het wandelnetwerk paaltje, volgt u route 44 en loopt u het bospad links in. Dit pad blijven volgen tot knooppunt 44. Bij knooppunt 44, route 43 volgen tot aan de splitsing. Hier gaat u na de dam meteen rechtsaf. Zandpad blijven volgen en na de bocht links aanhouden. Hier gaat u weer rechtdoor tot de T-splitsing.

Rechtsaf en het brede pad rechtdoor blijven volgen (pad loopt na de kruising links met een bochtje geel zand!). U loopt nu tot aan het asfalt, daarna linksaf en borden receptie Camping Westerbergen volgen.

Wanneer u voor Westerbergen staat, kunt u naar de weg lopen en het fietspad rechts opgaan. Na 400 meter ziet u Refaja aan de linkerkant en daarachter, na ongeveer 100 meter, Gerdina aan de rechterkant van de weg.

U loopt weer terug via het fietspad richting Camping Westerbergen. Bij de camping steekt u de weg over en loopt u langs de slagboom het pad van de camping op. Dit verharde pad volgt u helemaal rechtdoor tot aan de bocht met het witte chalet. Hier gaat u rechtsaf het onverharde paadje in en dit bospad blijft u volgen tot T-splitsing. Hier linksaf de weg op (aan de linkerkant vindt u nog een moestuin) daarna deze weg volgen tot de T-splitsing. Hier de doorgaande weg oversteken en over het fietspad tussen de weilanden door. Aan het einde van dit pad links aanhouden en even verderop rechtsaf. Halverwege deze weg bij Basisschool ‘t Echtenest vindt u de schoolmoestuin. Daarna de weg weer vervolgen en uitlopen. Daarna linksaf en deze weg volgen tot aan de linkerkant het eindpunt 't Huus met de Belle.

Tips voor onderweg:

• Het beleven van de route kost, afhankelijk van de beschikbaarheid en het seizoen, ongeveer een halve dag.
  • Schermbloemen, ranonkelbloemen zoals boterbloem niet plukken!
  • Mijd uitlaatplekken voor honden.
  • Het is verstandig om voldoende kleingeld op zak te hebben voor de aankopen bij de kraampjes onderweg.

Deze Foodwalk werd voor u samengesteld door Dorpsbelangen Echten, ondersteund door Landschapsbeheer Drenthe.

Bijzonderheden

Vanaf 't Huus met de Belle kunt u ook het Roekpad lopen: een ontdekkingspad waar alle zintuigen worden geprikkeld voor grote en kleine mensen.

U kunt ook een folder van de route downloaden.

_______________________________________________________

Winkels

't Huus met de Belle Zuidwolderweg 2a Echten
De openingstijden variëren per seizoen.

Kijk voor actuele informatie op de website.

Hoeve Sonneclaer Fluitenbergseweg 94 Echten
In de zomermaanden verkoopt Sonneclaer ijs op de Brink in Ruinen. Aan huis kunt u dagelijks ijsjes kopen.

U kunt tijdens uw vakantie elke dag een andere smaak proberen...

www.sonneclaer.nl

Gerdina Oshaarseweg 32a Echten
Kraam aan de weg op do. t/m zon. (jam, siroop, eieren en - indien voorradig - fruit.)

Zorgboerderij Refaja Oshaarseweg 19 Echten
Kraam aan de weg; seizoensafhankelijk eieren, groente en fruit.

www.zorgboerderijrefaja.nl

OBS ’t Echtenest Schoolakkers 2b Echten
Schoolpluktuin OBS ’t Echtenest

geopend ma. t/m vr. 8.30 tot 14.00 uur

Plukken alleen bij aanwezigheid van personeel!

Let op! Pluk en verzamel met respect, liefde en gezond verstand. Niet langs drukke wegen en plekken waar met bestrijdingsmiddelen wordt gespoten. Respecteer andermans eigendommen, volg aanwijzingen van de grondeigenaar of boswachter op en pluk met mate: alleen voor eigen gebruik en dus niet voor commerciële doeleinden. Laat altijd wat staan, hangen of groeien voor mensen en dieren die na jou komen. Gebruik een goed geïllustreerde flora of raadpleeg het internet als je planten en paddenstoelen nog moet leren kennen. Bij twijfel over de planten, bessen en paddenstoelen: laten staan!

De inhoud van de routebeschrijving en de bijbehorende recepten vallen geheel onder de verantwoordelijkheid van de samensteller van deze route.

print route print route
wandelroute Wandelroute vanuit Echten (7,9 km)
wanneer oogstenOogsttijd
het hele jaar
Winkel voor aanvullende ingrediëntenWinkel voor extra ingrediënten