Routes

Hèjs Rundje

Wandelroute vanuit Heijen (10,0 km)

Oogsttijd: mei - juni
september - november

Ingrediënten: vlierbloesem, tamme kastanjes

Startpunt

De route start bij de kerk op het Pastoor Jaspersplein in Heijen.

Bereikbaarheid OV: lijn 83 vanuit Nijmegen-Venlo v.v.

Routebeschrijving

De vetgedrukte teksten bieden een alternatieve route voor mensen die slecht ter been zijn.

De afkorting van 5 km is in de tekst cursief aangegeven.

Met de rug naar de ingang van kerk lopen we de tegenoverliggende Hoefstraat in. 1e weg links (Vogelkersstraat), 1e weg links (Heesweg). Kijk goed uit bij het oversteken van de kruising.

We vervolgen de route over de Boxmeerseweg. Bovenop de dijk aangekomen gaan we linksaf (Mergeldijk). Bij de beek linksaf langs het Schuttersterrein De Maasarm. We volgen deze beek tot aan de trap. Trap op en linksaf langs de Tramhalte de Hoofdstraat volgen richting Kasteel Huys Heijen.

Bent u slecht ter been dan kunt u in plaats van langs de beek de Mergeldijk vervolgen tot aan de Hoofdstraat en dan linksaf richting Tramhalte

Vervolg route: Na ongeveer 50 meter weg oversteken. Linksaf verder over het trottoir. Voor Cafetaria Heijs Hepke linksaf de Kasteelstraat in. In de bocht het pad links omhoog aanhouden. Linksaf richting Kasteel. Voor de poort naar de binnenplaats linksaf.

Bent u slecht ter been dan rechtdoor tot aan de Hoofdstraat, rechtsaf over het fietspad tot bij het ijzeren hek, daar komt u weer op de route.

Vervolg route: rechtsaf de parkeerplaats over, links af door het weiland; rechtsaf langs de heg tot bij de grote ijzeren poort. Hier gaat u doorheen; meteen rechts over het fietspad; 1e weg links Hoofdstraat; gaat over in Kranenveld. Hier passeert u Frutti Confetti; een kleinschalig kookbedrijf en ontwikkelaar van Food-projecten. Ook kunt u hier fruit-kookworkshops volgen.

2e weg links: Hommersumseweg.

Op t-splitsing Hommersumseweg/Sleen kiezen voor de afkorting van 5 km of de lange route van 10 km.

Afkorting: rechtdoor door het bosje en rechtsaf langs het sportpark dit volgt u tot aan de verharde weg Heikampseweg. Op t-splitsing rechtsaf en daarna linksaf (Nieuwwijkstraat). Deze weg volgen tot aan het begin-/eindpunt bij de kerk.

Vervolg lange route: Op t-splitsing naar rechts (Hommersumseweg) over het viaduct; 1e weg links. Doorlopen tot in het bos. 1e weg rechts, weg vervolgen met bocht naar links en bocht naar rechts. Aan de rechterkant ziet u de bungalows van bungalowpark Het Heijderbos. U loopt nu over de Kempkenweg. Op t-splitsing van grindpaden linksaf de Blackzijweg in. Aan de rechterkant ziet u een akker met daarvoor een hakhoutwal. Let eens op de leuke doorkijkjes. We volgen deze weg tot voorbij de camping. Hier gaat u rechtsaf de geelrood gemarkeerde lange afstand wandeling over de stuifduinen op.

Of rechtdoor; u komt vanzelf weer op de route terecht.

Vervolg route. U bevindt zich in het stuifduinengebied de Bloksberg. Op een kruising van bospaden linksaf. Op splitsing van bospaden rechts aanhouden tot het grindpad. Rechtsaf; voorbij de slagboom tot aan vijfsprong; 1e weg links. We volgen nu de Pieterpadroute. Na ongeveer 500 meter gaan we rechtsaf het bos in en volgen de Pieterpadroute tot bovenaan.

Of rechtdoor het pad volgen tot kruispunt en dan rechtsaf de verharde weg naar boven volgen.

Vervolg route: Bij de verharde weg gaan we rechts, over het viaduct het eerste paadje rechtsaf.

Bent u slecht ter been dan adviseren wij u om op dit punt rechtdoor te lopen tot aan het start-/eindpunt bij de kerk.

Vervolg route: Beneden aangekomen gaan we schuin naar rechts het bospad in en vervolgen dit pad over het stuifduin tot aan de t-splitsing. Hier gaat u rechts af langs de Drie Vijvers, een oude Maasarm die door vrijwilligers weer in ere hersteld is. U volgt het pad en houdt links aan tot aan de kruising. Daar gaat u rechtsaf de Heesweg op en vervolgens het eerste bospad links. Let hier op de vele tamme kastanjebomen. Bij de kruising van bospaden gaan we links iets omhoog en bij de verharde weg rechts en meteen weer links de Boslaan in. Einde weg rechts: Beukenlaan.

Op de splitsing 1e weg links de Dionisiusstraat in. Doorlopen tot aan de kerk. U bent aan het eindpunt van de wandeling.

Bijzonderheden

Het Hèjs Rundje brengt u naar diverse mooie plekjes in en buiten het dorp Heijen. U kunt genieten van een afwisselend landschap met veel natuurschoon en interessante cultuurhistorische elementen. Tijdens uw wandeling passeert u o.a. het romantische kasteel van Heijen. Op de dijk achter het kasteel en bij een oude bocht van de Maas hebt u een prachtig, weids uitzicht op de omgeving. In de oude Maasheggen, die de landerijen en weilanden markeren, huizen allerlei vogels die zich graag laten horen.

Het ommetje loopt verder door een fraai bos- en stuifduinengebied met een rijke flora en fauna. U treft daar ook een bijzonder natuurgebiedje aan, genaamd ‘De drie vijvers’. Dit zijn restanten van een oude Maasarm. Er komen diverse bijzondere waterplanten en amfibieën in voor. Daar de vijvers dicht dreigden te groeien zijn ze recentelijk flink opgeschoond. Tevens hebben vrijwilligers de begroeiing rondom verwijderd, wat ten goede komt aan het op peil houden van de waterstand in de vijvers. Om dit mooi opgeknapte natuurgebiedje onder de aandacht van wandelaars te brengen is er – als onderdeel van het Hèjs Rundje – een wandelpad langs de vijvers aangelegd.

Het Hèjs Rundje kon gerealiseerd worden dankzij de medewerking van de Stichting Instandhouding Kleine Landschapselementen in Limburg - IKL, de provincie Limburg, de Gebiedscommissie ‘Platteland in uitvoering’, het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling, de gemeente Gennep, IVN Maas en Niers, Waterschap Peel en Maasvallei en de inzet van een aantal inwoners van Heijen.

Het ommetje draagt bij aan een verbetering van de leefbaarheid in Heijen en aan de kwaliteit en toegankelijkheid van het buitengebied.

De initiatiefnemers hopen dat u, als inwoner of als toerist, ook vindt dat het Hèjs Rundje Hèjje Mojjer maakt.

____________________________________________________________

Winkel

Troefmarkt Nieuwwijkstraat 4 Heijen
Openingstijden
Maandag t/m vrijdag: 08.30-12.30 en 13.30-18.00
Zaterdag: 08.30-16.00

Let op! Pluk en verzamel met respect, liefde en gezond verstand. Niet langs drukke wegen en plekken waar met bestrijdingsmiddelen wordt gespoten. Respecteer andermans eigendommen, volg aanwijzingen van de grondeigenaar of boswachter op en pluk met mate: alleen voor eigen gebruik en dus niet voor commerciële doeleinden. Laat altijd wat staan, hangen of groeien voor mensen en dieren die na jou komen. Gebruik een goed geïllustreerde flora of raadpleeg het internet als je planten en paddenstoelen nog moet leren kennen. Bij twijfel over de planten, bessen en paddenstoelen: laten staan!

De inhoud van de routebeschrijving en de bijbehorende recepten vallen geheel onder de verantwoordelijkheid van de samensteller van deze route.